ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΟΥ

 

 

Ο Συντάξας:                                                    

Ημερομηνία:

Ο Ελέγξας:                                                      

Ημερομηνία:

Ο Εγκρίνων:                                                    

Ημερομηνία:

 

 

 

 

 

Αριθμός Έγκρισης:

 

 

 


1.          Σκοπός

Σκοπός αυτής της πράξης είναι η σύννομη, ταχεία και ορθή ανάθεση των εργολαβιών της Υπηρεσίας, κατά τον πλέον συμφέροντα για το Δημόσιο τρόπο (βλ. και ΟΕΜΚ-Β-1, παρ. 3.2.10).  

2.      Πεδίο εφαρμογής / Αντικείμενο

Η συγκεκριμένη πράξη εφαρμόζεται στις περιπτώσεις ανάθεσης δημοσίων έργων με δημοπρασία (ανοικτή ή κλειστή διαδικασία, μελέτη - κατασκευή).

3.          Υπευθυνότητα και αρμοδιότητα

Υπεύθυνοι για την εφαρμογή της υπόψη διαδικασίας είναι:

Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας για την εποπτεία της εξέλιξής της και την έγκριση.

Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (ΔΥ) Κατασκευών για τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής της πράξης.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση που συγκροτείται για το σκοπό αυτό.

4.          Ορισμοί

·                ΕΕΑ : Επιτροπή Εισήγησης για Ανάθεση (Άρθρο 22 του ΠΔ 609/85)

·                (1.Σ) :  1η Σειρά των παραδεκτών προσφορών (Άρθρο 2 του Ν. 2576/98 και ΑΥ ΠΕΧΩΔΕ Δ17α/08/16/Φ.Ν. 402/1998)

·                (τ.υ.χ.π.) : τελικά υπερβολικά χαμηλές προσφορές (Άρθρο 2 του Ν. 2576/98 και ΑΥ ΠΕΧΩΔΕ Δ17α/08/16/Φ.Ν. 402/1998)

·                (ε.υ.χ.π.) : εξαιρετικά υπερβολικά χαμηλές προσφορές (Άρθρο 3 § 2 της ΑΥ ΠΕΧΩΔΕ Δ17α/08/16/Φ.Ν. 402/1998 όπως συμπληρώθηκε με την ΑΥ ΠΕΧΩΔΕ Δ17α/10/65/Φ.Ν. 402/1998 και τροποποιήθηκε με την  ΑΥ ΠΕΧΩΔΕ Δ17α/03/52/Φ.Ν. 402/2003)

 

5.          Περιγραφή ενεργειών / Διαδικασία

Μετά από την υποβολή στην Προϊσταμένη Αρχή των Πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού (βλ. έντυπα ΔΠΚ3/Ε13, Ε15 και Ε16) και την εκδίκαση των τυχόν ενστάσεων (βλ. έντυπο ΔΠΚ3/Ε17), ο Διευθυντής της Υπηρεσίας χρεώνει το αντικείμενο της παρούσας πράξης στο Τμήμα Κατασκευών. Ο Προϊστάμενος της ΔΥ Κατασκευών, συνήθως, χρεώνει την επίσπευση των σχετικών διαδικασιών σε μηχανικό του τμήματος που παρακολουθεί το έργο, ο οποίος συντάσσει σχέδιο εγγράφου (έντυπο ΔΠΚ4/Ε2) για την αποστολή των ανωτέρω στοιχείων στον Πρόεδρο της ΕΕΑ, που έχει συγκροτηθεί στα πλαίσια της ΔΠΚ3 (βλ. έντυπο ΔΠΚ3/Ε6 που για λόγους πληρότητας επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη ως έντυπο ΔΠΚ4/Ε1).  Εάν οι προσφορές διαβιβάστηκαν απ’ ευθείας από την Επιτροπή του Διαγωνισμού στην ΕΕΑ ή η ίδια η Επιτροπή του Διαγωνισμού εκτελεί χρέη και ΕΕΑ, το βήμα αυτό παρέλκει.

Ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Α, συγκαλεί με έγγραφό του (έντυπο ΔΠΚ4/Ε3) την Επιτροπή σε κλειστή συνεδρίαση προκειμένου να οριστεί η περαιτέρω διαδικασία.


 

5.1           Διαγωνισμός με το σύστημα προσφοράς σύμφωνα με τις παραγράφους 4α (προσφορά με ενιαίο ποσοστό έκπτωσης), 4β (προσφορά με επί μέρους ποσοστά έκπτωσης), 4δ (προσφορά με ελεύθερη συμπλήρωση ανοικτού τιμολογίου) και 4στ (μειοδοσία επί ποσοστού οφέλους απολογιστικών εργασιών) του νόμου 1418/84.

5.1.1       Έργα που ΔΕΝ εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 93/37 (άρθρο 6) / ΠΔ 334/2000

5.1.1.1.  Στην περίπτωση αυτή με την προαναφερθείσα συνεδρίαση της Ε.Ε.Α. ορίζεται η ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας αποσφράγισης και οικονομικής αξιολόγησης των προσφορών. Η διαδικασία αυτή περιγράφεται αναλυτικά στην απόφαση Δ17α/10/16/ΦΝ/402/12-8-98 του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ.

Σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται, κάθε προσφορά ελέγχεται σε ό,τι αφορά την ομαλότητα της (αν προβλέπεται κάτι τέτοιο στη Διακήρυξη) καθώς και για την πληρότητα και τη σύνταξή της σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Διακήρυξης.

Με ευθύνη του Προέδρου της Ε.Ε.Α. οι υπόλοιποι φάκελοι εκτός από τον ελεγχόμενο παραμένουν σφραγισμένοι. Αφού περαιωθεί η παραπάνω διαδικασία, σε κλειστή συνεδρίαση η Ε.Ε.Α. συντάσσει Παράρτημα Πρακτικού (έντυπο ΔΠΚ4/Ε4) που υπογράφεται από τα μέλη της. Στο παράρτημα αυτό θα πρέπει να γίνεται πλήρης αιτιολογία της τυχόν απόρριψης προσφορών. Επίσης, το παράρτημα περιέχει τον αναλυτικό υπολογισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2576/98, της 1ης Σειράς (1.Σ) με τις εκπτώσεις των παραδεκτών προσφορών και τη διαδικασία προσδιορισμού των τελικά υπερβολικά χαμηλών προσφορών (τ.υ.χ.π.), σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2576/98 και των αποφάσεων και Δ17α/08/16/ΦΝ402/98, Δ17α/10/16/ΦΝ/402/98, Δ17α/07/37/ΦΝ 402/00 και Δ17α/07/53/ΦΝ 402/02 του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ.

5.1.1.2. Ακολουθεί ανακοίνωση του Προέδρου της Ε.Ε.Α. στον Πίνακα ανακοινώσεων της Υπηρεσίας (έντυπο ΔΠΚ4/Ε5) όπου γνωστοποιείται στους διαγωνιζόμενους ότι το προαναφερθέν παράρτημα του πρακτικού διατίθεται για ενημέρωσή τους και καθορίζεται, ταυτόχρονα, ημερομηνία έναρξης και πέρατος της υποβολής τυχόν αντιρρήσεων κατά του υπόψη Πρακτικού.

5.1.1.3. Αφού παρέλθει η ανωτέρω καθορισθείσα διορία και έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις, η Επιτροπή συνέρχεται με πρόσκληση του Προέδρου της και συντάσσει τις απόψεις της επί των εν λόγω αντιρρήσεων. Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Επιτροπής διαβιβάζει με αναφορά του (έντυπο ΔΠΚ4/Ε6) στο Διευθυντή της Υπηρεσίας:

α.       Τα πρακτικά της Επιτροπής

β.       Τις προσφορές των διαγωνιζομένων

γ.       Τις σχετικές αντιρρήσεις των διαγωνιζομένων.

δ.       Τις απόψεις της Επιτροπής επί των αντιρρήσεων.

Τα ανωτέρω δικαιολογητικά χρεώνονται στον αρμόδιο μηχανικό του έργου για σύνταξη σχεδίου απόφασης εκδίκασης των αντιρρήσεων (σύμφωνα με το έντυπο ΒΔΚ3/Υ17), το οποίο ελέγχεται και υπογράφεται από τον Τμηματάρχη Κατασκευών, το Διευθυντή της Υπηρεσίας και αποστέλλεται για έγκριση στον αρμόδιο Πολιτικό Προϊστάμενο, που εκδίδει την απόφαση εκδίκασης των υπόψη αντιρρήσεων.

Αν με την απόφαση εκδίκασης των αντιρρήσεων επέρχεται αλλαγή στην 1.Σ των αρχικά παραδεκτών εκπτώσεων, η Ε.Ε.Α. εφαρμόζει εκ νέου τη διαδικασία προσδιορισμού των τ.υ.χ.π.. Μόνο μετά από αυτό το στάδιο οι τ.υ.χ.π. απορρίπτονται οριστικά.  Η δεύτερη εφαρμογή της διαδικασίας όπως και η πρώτη συνοδεύει το Πρακτικό τη Ε.Ε.Α. και υπογράφεται από τα μέλη της και στη συνέχεια ακολουθείται η διαδικασία της παραγράφου 5.1.1.4.

5.1.1.4. Αφού παρέλθει η ανωτέρω καθορισθείσα διορία για την υποβολή αντιρρήσεων και δεν έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις, η Ε.Ε.Α. γνωμοδοτεί απευθείας για την ανάθεση του έργου. (έντυπο ΔΠΚ4/Ε7).

Για να γνωμοδοτήσει η Ε.Ε.Α., λαμβάνει υπόψη της όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν για την Εργοληπτική Επιχείρηση, ιδιαίτερα στην Υπηρεσία Μητρώου του ΥΠΕΧΩΔΕ (Διεύθυνση Δ15). Για το σκοπό αυτό, με μέριμνα του Προέδρου, αποστέλλεται έγγραφο προς τη Δ/νση Δ15 (βλέπε έντυπο ΔΠΚ4/Ε8), με το οποίο υποβάλλεται ερώτημα αν υπάρχουν δυσμενή ή επιβαρυντικά στοιχεία για τη συγκεκριμένη Εργοληπτική Επιχείρηση (ή για κάθε μία από τις Εργοληπτικές Επιχειρήσεις σε περίπτωση Κοινοπραξίας). Το απαντητικό έγγραφο της Δ/νσης Δ15, καθώς και κάθε άλλο πρόσφορο στοιχείο, που κατά την κρίση της Ε.Ε.Α. μπορεί να ληφθεί υπόψη, αποτελούν το υλικό με βάση το οποίο διατυπώνεται η γνωμοδότηση της Ε.Ε.Α. για την ανάθεση του έργου. Κατά συνέπεια η Ε.Ε.Α. διατηρεί το δικαίωμα να μην εισηγηθεί την κατακύρωση του έργου στο προσωρινό μειοδότη, εφόσον από τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύεται, ή εν πάση περιπτώσει, κατά πρόσφορη αιτιότητα ενδείκνυται σοβαρώς η αδυναμία εκτέλεσης του έργου από τον προσωρινό μειοδότη.  Σε κάθε περίπτωση, η Ε.Ε.Α. οφείλει να γνωμοδοτήσει για το συμφέρον ή όχι της υποβληθείσας οικονομικής προσφοράς και η άποψη της πρέπει να είναι απολύτως τεκμηριωμένη. Εφόσον δεν συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις και, κατά κανόνα είναι  ιδιαίτερα δυσχερές να συντρέχουν, ακόμη δε περισσότερο να αποδεικνύεται από τα στοιχεία του Μητρώου η συνδρομή τους, η Ε.Ε.Α. είναι υποχρεωμένη να εισηγηθεί την κατακύρωση του έργου στον προσωρινό μειοδότη. 

5.1.2       Έργα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας 93/37

Ακολουθείται η ίδια ακριβώς διαδικασία μέχρι και την παράγραφο 5.1.1.3. Όμως οι ε.υ.χ.π. και οι τ.υ.χ.π. δεν απορρίπτονται αυτόματα. Με την οριστικοποίησή τους, ο αρμόδιος μηχανικός του τμήματος Κατασκευών συντάσσει σχέδιο εγγράφου (έντυπο ΔΠΚ4/Ε9), το οποίο υπογράφεται από τον Τμηματάρχη Κατασκευών και το Διευθυντή και με το οποίο ζητείται η αιτιολόγησή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2576/98 και των Υπουργικών Αποφάσεων που έχουν εκδοθεί σε εκτέλεσή του. Η αιτιολόγηση υποβάλλεται σε προθεσμία το πολύ οκτώ (8) εργασίμων ημερών από την ημερομηνία που θα ζητηθεί. Όσοι διαγωνιζόμενοι δεν υποβάλουν αιτιολόγηση αποκλείονται αυτόματα από την περαιτέρω διαδικασία.

Σύμφωνα με την απόφαση Δ17α/08/16/ΦΝ/402/98 του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, η προσφορά που αντιστοιχεί στο Οριακό Κόστος Εργασιών είναι μια προσφορά εκτέλεσης των συμβατικά προβλεπομένων εργασιών με πλήρως συμπιεσμένο κόστος και μηδενικό κέρδος και ειδικότερα αντιστοιχεί σε μία προσφορά που διαμορφώνεται με ελαχιστοποίηση των γενικών εξόδων (εργοταξίου, έργου, επιχείρησης) και του αμέσου κόστους (εργατικών, υλικών, μηχανημάτων, εξόδων τρίτων). Τα προαναφερθέντα ή άλλα ευνοϊκά στοιχεία που επιδρούν θετικά στη μείωση του κόστους είναι ανηγμένα και ενσωματωμένα στο μέγεθος της προσφοράς Οριακού Κόστους Εργασιών.

Μέχρι πρότινος οι ε.υ.χ.π. απορρίπτονταν αυτομάτως από της διαδικασία αξιολόγησης, ενώ η αιτιολόγηση μιας τ.υ.χ.π. που υπολειπόταν της προσφοράς Οριακού Κόστους Εργασιών, προκειμένου να εξεταστεί, αξιολογηθεί και κριθεί, έπρεπε, σύμφωνα με την εγκύκλιο 36/98 του ΥΠΕΧΩΔΕ, να αναφέρεται στην οικονομία που επιτυγχάνεται λόγω της ιδιαίτερης μεθόδου κατασκευής που θα εφαρμοζόταν σε σημαντικά επί μέρους στοιχεία του έργου, τα οποία αντιστοιχούσαν σε σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού του, ή λόγω τεχνικών λύσεων, οι οποίες ήταν πρωτότυπες σε σχέση με τις κοινά εφαρμοζόμενες ή τις συμβατικά καθοριζόμενες τεχνικές λύσεις.

 Ωστόσο η ανάγκη συμμόρφωσης με τις βασικές αρχές του κοινοτικού δικαίου (αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού) αλλά και τις σχετικές δικαστικές αποφάσεις του Δ.Ε.Κ. (βλέπε απόφαση Δ.Ε.Κ. 285/99 Lombardini κατά Anas) οδήγησαν στην έκδοση των υπ. αριθμ. Δ17α/03/52/ΦΝ402/06.06.2003  και Δ17α/10/67/ΦΝ402/29.07.2003  αποφάσεων της Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. Σύμφωνα με τις παραπάνω εγκυκλίους γίνονται πλέον δεκτές και αξιολογούνται από την Ε.Ε.Α. τόσο οι ε.υ.χ.π. και τ.υ.χ.π. και οι αιτιολογήσεις τους μπορούν να στηρίζονται και στις εξαιρετικά ευνοϊκές συνθήκες υπό τις οποίες ο προσφέρων θα εκτελέσει τις εργασίες του δημοπρατούμενου έργου, εκτός από τους μέχρι σήμερα λόγους αιτιολόγησης (οικονομία που επιτυγχάνεται μέσω της μεθόδου κατασκευής ή πρωτότυπων τεχνικών λύσεων που πρόκειται να εφαρμοστούν στην κατασκευή του έργου.) Η ρύθμιση αυτή περιλαμβάνει τόσο τα έργα που δημοπρατήθηκαν μετά τις 29.07.03, όσο και τα έργα που δημοπρατήθηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή αλλά η έκδοση της κατακυρωτικής τους απόφασης εκκρεμούσε έως την ημερομηνία αυτή.  

Σύμφωνα με την εγκύκλιο 36/98 του ΥΠΕΧΩΔΕ οι υποβαλλόμενες αιτιολογήσεις δεσμεύουν συμβατικά τις εταιρείες στην περίπτωση που αυτές γίνουν δεκτές από την Ε.Ε.Α.

Σε περίπτωση που οι αιτιολογήσεις των προσφορών κριθούν μη επαρκείς από την Επιτροπή Εισήγησης για Ανάθεση, τότε οι διαγωνιζόμενοι που υπέβαλαν αυτές αποκλείονται από την περαιτέρω διαδικασία του διαγωνισμού.

Στη συνέχεια εξετάζεται η πρώτη εναπομείνασα κατά σειρά μειοδοσίας προσφορά που βρίσκεται πλησιέστερα στο Οριακό Κόστος των Εργασιών. Ακολουθείται η ίδια ακριβώς διαδικασία όπως στη παράγραφο 5.1.1.4.

5.2          Περίπτωση διαγωνισμού με το σύστημα προσφοράς σύμφωνα με την παράγραφο 4ε  του νόμου 1418/84 (σύστημα μελέτη – κατασκευή)

Στην περίπτωση αυτή, αποσφραγίζονται και αξιολογούνται από την Ε.Ε.Α. οι τεχνικές προσφορές, ενώ οι οικονομικές προσφορές παραμένουν σφραγισμένες και φυλάσσονται με μέριμνα του Προέδρου της Ε.Ε.Α. από τον Τμηματάρχη Διοικητικού / Οικονομικού. Η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών γίνεται σε κλειστές συνεδριάσεις της Επιτροπής με βάση τα κριτήρια που περιέχονται στη Διακήρυξη. Αφού αξιολογηθούν όλες οι προσφορές, συντάσσεται πρακτικό αξιολόγησης, όπου, εκτός από τη βαθμολογία κάθε προσφοράς (σε κάθε κριτήριο της Διακήρυξης), εμπεριέχεται και αιτιολόγηση αυτής της βαθμολογίας, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που αυτή είναι ιδιαίτερα δυσμενής (κάτω της ελάχιστης επιτρεπόμενης σε κάποιο κριτήριο) ή ιδιαίτερα ευμενής. Το πρακτικό αυτό (έντυπο ΔΠΚ4/Ε10) ανακοινώνεται σε δημόσια συνεδρίαση της Επιτροπής και κοινοποιείται στους διαγωνιζόμενους με μέριμνα του προέδρου της Ε.Ε.Α.

Κατά του πρακτικού αυτού οι διαγωνιζόμενοι έχουν δικαίωμα υποβολής αντιρρήσεων σε χρονικό διάστημα που προσδιορίζεται από τη Διακήρυξη. Επί των αντιρρήσεων γνωμοδοτεί η Επιτροπή και ο Πρόεδρός της υποβάλει τα πρακτικά της Επιτροπής μαζί με τις ενστάσεις και τη γνωμοδότησή της Ε.Ε.Α. (έντυπο ΔΠΚ4/Ε11) στην Προϊσταμένη Αρχή. Τα παραπάνω υποβληθέντα χρεώνονται στον αρμόδιο μηχανικό του έργου για τη σύνταξη σχεδίου απόφασης επί των ενστάσεων (σύμφωνα με το έντυπο ΔΠΚ4/Ε12) το οποίο ελέγχεται και υπογράφεται από τον Προϊστάμενο ΔΥ Κατασκευών, το Διευθυντή της Υπηρεσίας και αποστέλλεται για έγκριση και υπογραφή στο αρμόδιο Όργανο για έκδοση απόφασης επί των υποβληθεισών ενστάσεων. Με την απόφαση αυτή οριστικοποιείται η βαθμολογία των τεχνικών προσφορών .

Στη συνέχεια αποσφραγίζονται οι οικονομικές προσφορές, ελέγχονται, εξάγεται η βέλτιστη προσφορά και ακολουθείται η ίδια διαδικασία όπως στην παράγραφο 5.1.1.4.

6.          Σχετικά έγγραφα και έντυπα

ΔΠΚ4/Ε1          Συγκρότηση Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση

ΔΠΚ4/Ε2          Διαβίβαση προσφορών διαγωνιζομένων και πρακτικών της Επιτροπής του Διαγωνισμού

ΔΠΚ4/Ε3          Πρόσκληση για Συνεδρίαση της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση

ΔΠΚ4/Ε4          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση

ΔΠΚ4/Ε5     Ανακοίνωση της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση προς τους συμμετέχοντες στο Διαγωνισμό

ΔΠΚ4/Ε6     Αποστολή Προσφορών διαγωνιζομένων, Πρακτικών Επιτροπής, υποβληθεισών Ενστάσεων και Απόψεις επί των Ενστάσεων της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση

ΔΠΚ4/Ε7          Αποστολή Προσφορών διαγωνιζομένων και Πρακτικών Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση

ΔΠΚ4/Ε8          Αίτηση παροχής στοιχείων για Εργοληπτικές Επιχειρήσεις για το Διαγωνισμό

ΔΠΚ4/Ε9          Πρόσκληση για την υποβολή Αιτιολόγησης τελικά υπερβολικών χαμηλών προσφορών

ΔΠΚ4/Ε10          ΠΡΑΚΤΙΚΟ Αξιολόγησης προσφορών του Διαγωνισμού

ΔΠΚ4/Ε11 ΠΡΑΚΤΙΚΟ Γνωμοδότησης επί των υποβληθεισών αντιρρήσεων σχετικά με το Πρακτικό Αξιολόγησης Προσφορών  της ΕΕΑ

ΔΠΚ4/Ε12 Εξέταση αντιρρήσεων κατά του σταδίου αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών στα πλαίσια του διαγωνισμού

7.          επόμενες διοικητικές πράξεις

ΒΔΠΚ5          Υπογραφή σύμβασης εργολαβίας