διοικητικη ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ διαφορων

 

 

Ο Συντάξας:                                                    

Ημερομηνία:

Ο Ελέγξας:                                                      

Ημερομηνία:

Ο Εγκρίνων:                                                    

Ημερομηνία:

 

 

 

 

 

Αριθμός Έγκρισης:

 

 

 


1.        Σκοπός

Σκοπός αυτής της πράξης είναι η εμπρόθεσμη και ορθή εξέταση και έκδοση αποφάσεων της Υπηρεσίας στις ενστάσεις, αντιρρήσεις, προσφυγές και αιτήσεις θεραπείας, σε θέματα που αφορούν στις αναθέσεις των δημοσίων έργων και στην εκτέλεση των σχετικών συμβάσεων.

2.     Πεδίο εφαρμογής / Αντικείμενο

Η πράξη αυτή εφαρμόζεται σε όλες τις δημοπρασίες ή εργολαβίες της Υπηρεσίας που διέπονται  από το Ν 1418/84 ή εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ν 2522/97.

3.        Υπευθυνότητα και αρμοδιότητα

Υπεύθυνοι για την εφαρμογή είναι:

·                Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας: όσον αφορά στην εποπτεία εφαρμογής της πράξης, την έκδοση αποφάσεων αρμοδιότητας Προϊσταμένης Αρχής και τη σύνταξη εισηγήσεων προς τα αρμόδια Όργανα.

·                Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας: όσον αφορά στον έλεγχο και την έκδοση αποφάσεων αρμοδιότητας Διευθύνουσας Υπηρεσίας, καθώς και τη σύνταξη εισηγήσεων και σχεδίων προς την Προϊσταμένη Αρχή.

·                Ο Επιβλέπων Μηχανικός: όσον αφορά στη σύνταξη εκθέσεων ή/και τη διατύπωση γνώμης επί ενστάσεων του Αναδόχου και στην υλοποίηση των σχετικών οδηγιών της Διευθύνουσας Υπηρεσίας στο έργο που επιβλέπει.

·                Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διαγωνισμού ή Εισήγησης για Ανάθεση: όσον αφορά στη σύνταξη εισηγήσεων και διατύπωση γνώμης για αντιρρήσεις ή προσφυγές.

·                Το Νομικό Τμήμα ή ο Νομικός Σύμβουλος της Υπηρεσίας: όσον αφορά στον έλεγχο της νομιμότητας και τη νομική υποστήριξη και τεκμηρίωση των πράξεων της Διοίκησης.

4.        Ορισμοί

(1)            Ένσταση: είναι διοικητικό μέσο  (ενδικοφανής προσφυγή, άρθρο 25, παρ. 2, Ν 2690/99) που ασκείται ενώπιον της Προϊσταμένης Αρχής από τον Ανάδοχο κατασκευής δημοσίου έργου, κατά πράξης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Κατασκευών που προσβάλλει έννομα συμφέροντά του και ζητά να γίνουν δεκτά συγκεκριμένα αιτήματα και ακύρωση ή τροποποίηση της πράξης αυτής για παράβαση διατάξεων του νόμου και των συμβατικών υποχρεώσεων (παρ. 1, 2, 3, άρθρο 12, Ν 1418/84).

(2)            Αίτηση Θεραπείας: είναι το διοικητικό μέσο (ενδικοφανής προσφυγή, άρθρο 25, παρ. 2, Ν 2690/99) που ασκείται με την επίδοσή της με δικαστικό επιμελητή από:

α)       Τον Ανάδοχο κατά απόφασης της Προϊσταμένης Αρχής που απορρίπτει μερικά ή ολικά ένσταση που είχε ασκήσει προηγουμένως ο ίδιος κατά πράξης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας.

β)       Τον Ανάδοχο κατά της παράλειψης της Προϊσταμένης Αρχής να εκδώσει εντός της δίμηνης προθεσμίας απόφαση επί ένστασης που είχε ασκήσει αυτός προηγουμένως.

γ)       Τον Ανάδοχο κατά αποφάσεων ή πράξεων της Προϊσταμένης Αρχής ή του ΚτΕ, εφόσον με τις πράξεις αυτές δημιουργείται για πρώτη φορά διαφωνία.  Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται για το παραδεκτό της αίτησης θεραπείας να έχει προηγηθεί ένσταση.

δ)       Τον ΚτΕ, εφόσον δεν είναι το Δημόσιο, κατά πράξεων ή αποφάσεων της Προϊσταμένης Αρχής δυσμενών γι’ αυτόν, όπως, π.χ., η απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής με την οποία γίνεται ολικά ή μερικά δεκτή ένσταση του Αναδόχου.

και απευθύνεται στο αρμόδιο Όργανο του δημοσίου (Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας ή Νομάρχη), ανάλογα με το ύψος του προϋπολογισμού της αρχικής σύμβασης ή/και με το φορέα κατασκευής του έργου.

(3)            Αντιρρήσεις ή Προσφυγές: Αντιρρήσεις (άρθρο 20, ΠΔ 609/85) ή προσφυγές (άρθρο 3, Ν 2522/97) είναι διοικητικά μέσα που ασκούνται από τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, που συμμετέχουν σε διαγωνισμό (δημοπρασία), κατά πράξεων της Επιτροπής του Διαγωνισμού ή της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση, οι οποίες θίγουν έννομα συμφέροντα των επιχειρήσεων αυτών, και ζητούν την ακύρωσή των υπόψη πράξεων για παράβαση του νόμου κατά τη διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου.  Σημειώνεται ότι προσφυγή χωρεί μόνο για δημοπρασίες οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ν 2522/97 [βλ. και άρθρο 1, Ν 2522/97, π.χ., όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του δημοπρατούμενου έργου (εκτός ΦΠΑ) είναι άνω των 5.000.000 Ευρώ].

4.1          Αντιρρήσεις

Κατά την κρατούσα άποψη στη νομολογία του ΣτΕ, οι αντιρρήσεις έχουν χαρακτήρα προσφυγής νομιμότητας ή ειδικής διοικητικής προσφυγής και όχι ενδικοφανούς προσφυγής.  Κατά συνέπεια, η προηγούμενη άσκηση της εν λόγω προσφυγής δεν αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της αίτησης ακύρωσης (ερμηνεία από το άρθρο 63, παρ. 3, Ν 2690/99).  Επίσης, η Προϊσταμένη Αρχή οφείλει να εκδώσει και κοινοποιήσει την απόφασή της στον προσφεύγοντα το αργότερο μέσα σε 30 ημέρες (άρθρο 25, παρ. 2, Ν 2690/99).

Αντιρρήσεις μπορούν να υποβληθούν μόνο στα στάδια της προεπιλογής (από επιχειρήσεις που δεν προεπελέγησαν στις δημοπρασίες με προεπιλογή), κατάθεσης προσφορών (από επιχειρήσεις που για οποιονδήποτε λόγο αποκλείστηκαν) και αξιολόγησης και για λόγους που ανακύπτουν κατά το αντίστοιχο στάδιο. Ειδικά για την περίπτωση αποκλεισμού διαγωνιζομένου λόγω μη τήρησης ουσιώδους τυπικής προϋπόθεσης, με τις αντιρρήσεις πρέπει να συνυποβάλλονται και τα απαιτούμενα συμπληρωματικά στοιχεία (άρθρο 20 σε συνδυασμό με το άρθρο 17, παρ. 2, ΠΔ 609/85).

Οι αντιρρήσεις πρέπει να υποβληθούν μέσα σε προθεσμία 2 εργάσιμων ημερών από την ανακοίνωση του αποτελέσματος του αντίστοιχου σταδίου και απευθύνονται στον Πρόεδρο της Επιτροπής που εξέδωσε την προσβαλλόμενη απόφαση.  Κατ’ εξαίρεση, οι αντιρρήσεις υποβάλλονται εντός 5 ημερών από την ανακοίνωση του αποτελέσματος στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α)       κατά το στάδιο της προεπιλογής

β)       κατά το στάδιο της εξέτασης των οικονομικών προσφορών από την Επιτροπή Εισήγησης για Ανάθεση κατά την εφαρμογή της μαθηματικής μεθόδου του Ν 2576/98

γ)       κατά την εφαρμογή των διατάξεων σχετικά με την εξέταση των προσφορών κατά το σύστημα προσφοράς που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, οι αντιρρήσεις απευθύνονται στον Πρόεδρο της αντίστοιχης Επιτροπής (άρθρο 20, ΠΔ 609/85).  Επί όλων των αντιρρήσεων αποφασίζει η Προϊσταμένη Αρχή  (άρθρο 20, ΠΔ 609/85).

4.2          Προσφυγή του άρθρου 3 του Ν 2522/97

Πριν υποβάλει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ο ενδιαφερόμενος οφείλει, μέσα σε προθεσμία 5 ημερών αφότου έλαβε γνώση με οποιονδήποτε τρόπο της παράνομης πράξης ή παράλειψης, να ασκήσει προσφυγή ενώπιον της αναθέτουσας αρχής, προσδιορίζοντας ειδικά τις νομικές και πραγματικές αιτιάσεις που δικαιολογούν το αίτημά του.  Ως γνώση λογίζεται η πλήρης γνώση της παράνομης πράξης ή παράλειψης.  Οι νομικές και πραγματικές αιτιάσεις πρέπει να είναι συγκεκριμένες και δεν αρκεί η γενική διατύπωση παραπόνων που δεν προσάπτουν ειδικές πλημμέλειες στην προσβαλλόμενη πράξη ή παράλειψη.

Η προσφυγή κοινοποιείται με μέριμνα του προσφεύγοντα στον εκπρόσωπο ή αντίκλητο κάθε θιγομένου σε περίπτωση που γίνει ολικά ή μερικά δεκτή.

Η μη τήρηση των διαδικαστικών προϋποθέσεων για την άσκηση της προσφυγής έχει ως συνέπεια την απόρριψη της αίτησης αναστολής ως απαράδεκτης.

4.3     Αίτηση θεραπείας

Αίτηση θεραπείας μπορεί να ασκήσει ο Ανάδοχος, υπό τις προϋποθέσεις της παρ. (2) του Κεφ. 4 ανωτέρω.

Επίσης, αίτηση θεραπείας μπορεί να ασκήσει και ο ΚτΕ, εφόσον δεν είναι το Δημόσιο και στην περίπτωση αυτή, αν η αρμοδιότητα για την απόφαση σε αίτηση θεραπείας ασκείται από όργανο του φορέα, στις αιτήσεις θεραπείας αποφασίζει πάντοτε ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ.

Αν ο ΚτΕ δεν είναι το Δημόσιο, αντίγραφο της αίτησης θεραπείας επιδίδεται στον αντισυμβαλλόμενο μέσα σε δέκα ημέρες από την επίδοσή της στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, διαφορετικά η αίτηση θεραπείας θεωρείται σαν να μην έχει ασκηθεί. Ο αντισυμβαλλόμενος μέσα σε ανατρεπτική προθεσμία ενός μηνός μπορεί να υποβάλλει στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τις τυχόν αντιρρήσεις του στην αίτηση θεραπείας.  Η παράλειψη υποβολής αντιρρήσεων δεν δημιουργεί τεκμήριο αποδοχής των όσων προβάλλονται στην αίτηση θεραπείας, τα οποία μπορεί ο ενδιαφερόμενος να αποκρούσει για πρώτη φορά στο δικαστήριο.

Σημειώνεται ιδιαίτερα ότι η αίτηση θεραπείας δεν μπορεί να περιλαμβάνει αιτήματα πέραν αυτών που είχαν υποβληθεί στην ένσταση ή αυτών που προέρχονται από τη διαφωνία που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά από την έκδοση απόφασης ή από πράξεις της Προϊσταμένης Αρχής. Τέτοια αιτήματα που τυχόν συμπεριλαμβάνονται στην αίτηση θεραπείας απορρίπτονται ως απαράδεκτα και μη συμπεριληφθέντα στη σχετική ένσταση.  Για το λόγο αυτό, επιβάλλεται η απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής να αναφέρεται περιοριστικά και μόνο στα αιτήματα της ένστασης και όχι σε άλλο αντικείμενο που μπορεί να δημιουργήσει για πρώτη φορά διαφωνίες.

Η διαδικασία εξέτασης της αίτησης θεραπείας περιγράφεται στις διατάξεις του άρθρου 57 του ΠΔ 609/85.

4.4          Προσφυγή της παρ. 9 του άρθρου 18 του Ν 2218/94

Σε διαγωνισμούς που διενεργούνται σε επίπεδο κοινότητας, δήμου ή νομαρχίας οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς έχουν το δικαίωμα, πλην των ανωτέρω, να προσβάλλουν πράξεις ή παραλείψεις των αντίστοιχων οργάνων (δημαρχιακή ή νομαρχιακή επιτροπή, κοινοτάρχη, δήμαρχου, νομάρχη) ενώπιον της επιτροπής της παρ. 4 του άρθρου 18 του Ν 2218/94, όπως αυτός ισχύει μετά την τροποποίησή του από το Ν 2839/00, στα πλαίσια ελέγχου των πράξεων των οργάνων της τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης.  Η ανωτέρω επιτροπή εδρεύει στην Περιφέρεια και συγκροτείται και λειτουργεί όπως προβλέπεται στην ως άνω διάταξη.

5.        Περιγραφή ενεργειών / Διαδικασία

5.1          Προληπτικές ενέργειες

(1)            Το Τμήμα Μελετών της Υπηρεσίας (Διευθύνουσα Υπηρεσία Μελετών) οφείλει να ελέγχει όλα τα στοιχεία των τευχών δημοπράτησης, τα οποία διορθώνει και τροποποιεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τους κανόνες της τέχνης, να μπορεί να παραχθεί ολοκληρωμένο έργο, στο κόστος, στο χρόνο και στην ποιότητα που εκάστοτε προδιαγράφεται. Επίσης, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται στον έλεγχο των όρων και προϋποθέσεων που προβλέπονται στα τεύχη δημοπράτησης και ιδιαίτερα στη Διακήρυξη, ώστε αυτοί να είναι σύμφωνοι με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.

(2)            Το Τμήμα Κατασκευών της Υπηρεσίας (Διευθύνουσα Υπηρεσία Κατασκευών) οφείλει να ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που του παρέχει ο Ν 1418/84 και το ΠΔ 609/85 για την εκτέλεση κάθε σύμβασης με τους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται στα συμβατικά τεύχη για την εξασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου.

(3)            Σε κάθε περίπτωση αμφιβολίας, θα πρέπει να προσφεύγει ο εκάστοτε επισπεύδων τεχνικός στο Νομικό Τμήμα ή στο Νομικό Σύμβουλο της Υπηρεσίας για γνωμοδότηση ως προς το νόμιμο ή τη νομική τεκμηρίωση της διοικητικής πράξης που εκτελεί. 

5.2     Ποιοι νομιμοποιούνται για την άσκηση των ενστάσεων, αντιρρήσεων, προσφυγών και αιτήσεων θεραπείας

(1)            Κάθε εργοληπτική επιχείρηση που συμμετέχει σε διαγωνισμό (δημοπρασία) για την ανάθεση δημοσίου έργου, μπορεί να ασκήσει τις αντιρρήσεις του άρθρου 20 του ΠΔ 609/85 και του άρθρου 5 της Απόφασης Δ17α/10/65/Φ.Ν.402/24.7.98 ενώπιον του Προέδρου της αντίστοιχης Επιτροπής Διαγωνισμού ή Εισήγησης για Ανάθεση για να κριθεί από την Προϊσταμένη Αρχή ή την προσφυγή του άρθρου 3, παρ. 2 του Ν 2522/97 ενώπιον της Αναθέτουσας Αρχής κατά πράξεων της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού ή της Επιτροπής Εισήγησης για Ανάθεση, με τις οποίες προσβάλλεται έννομο συμφέρον της εργοληπτικής επιχείρησης, κατά παράβαση τυπικών και ουσιαστικών προϋποθέσεων που προβλέπουν οι διατάξεις τις νομοθεσίας για τα δημόσια έργα κατά τη διαδικασία ανάθεσης αυτών.  Αντίστοιχα οι συμμετέχοντες σε διαγωνισμούς τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης έχουν το δικαίωμα να προσβάλλουν πράξεις ή παραλείψεις των αντίστοιχων οργάνων (δημαρχιακή ή νομαρχιακή επιτροπή, κοινοτάρχη, δήμαρχου, νομάρχη) ενώπιον της επιτροπής της παρ. 4 του άρθρου 18 του Ν 2218/94, όπως αυτός ισχύει μετά την τροποποίησή του από το Ν 2839/00, στα πλαίσια ελέγχου των πράξεων των οργάνων της τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης.

(2)            Κάθε Ανάδοχος που ανέλαβε και εκτελεί δημόσιο έργο μπορεί κατά την εκτέλεση της σύμβασης κατασκευής του έργου να ασκήσει ένσταση ενώπιον της Προϊσταμένης Αρχής κατά πράξης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, με την οποία προσβάλλεται έννομο συμφέρον του. Ενδεικτικά, ένσταση μπορεί να ασκηθεί κατά συνταχθέντα από την Υπηρεσία Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών, κατά ΠΚΤΜΝΕ, κατά Πρωτοκόλλων Προσωρινής και Οριστικής Παραλαβής κτλ.. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που σε πράξη της Διευθύνουσας Υπηρεσίας συνυπογράφει και ο Ανάδοχος (όπως, π.χ., σύνταξη Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών, ΠΚΤΜΝΕ, Πρωτοκόλλου Προσωρινής ή Οριστικής Παραλαβής), τότε, για να έχει αυτός δικαίωμα άσκησης ένστασης κατά της υπόψη πράξης, απαιτείται υποχρεωτικά η ανωτέρω συνυπογραφή του Αναδόχου να γίνεται με ρητή επιφύλαξη. Ο Ανάδοχος εκτέλεσης δημοσίων έργων που άσκησε ένσταση και δεν έγινε αποδεκτή ολικά ή μερικά με απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής ή για πρώτη φορά δημιουργήθηκε διαφορά με πράξη της Προϊσταμένης Αρχής μεταξύ της Υπηρεσίας και του Αναδόχου, μπορεί να ασκήσει αίτηση θεραπείας ενώπιον του αρμοδίου Οργάνου μέσα σε ανατρεπτική προθεσμία τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης επί της ένστασης ή από την άπρακτη πάροδο του διμήνου μέσα στο οποίο έπρεπε να εκδοθεί η απόφαση επί της ένστασης.

5.3          Ενέργειες Διευθύνουσας Υπηρεσίας και Επιτροπών Διαγωνισμού και Εισήγησης για Ανάθεση σε αντιρρήσεις, ενστάσεις, προσφυγές

(1)            Οι αντιρρήσεις της ανωτέρω παρ. 5.2(1) απευθύνονται στον Πρόεδρο των Επιτροπών Διενέργειας Διαγωνισμού ή Εισήγησης για Ανάθεση μέσα στις προθεσμίες που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 20 του ΠΔ 609/85 και άρθρου 5 της Απόφασης Δ17α/10/65/Φ.Ν. 402/1998. Οι αντιρρήσεις μαζί με το πρακτικό και τη γνώμη των Επιτροπών αποστέλλονται στην Προϊσταμένη Αρχή.

(2)            Οι ενστάσεις της ανωτέρω παρ. 5.2(2) απευθύνονται προς την Προϊσταμένη Αρχή, εκτός και αν άλλως ορίζεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, με κοινοποίηση στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και ασκούνται μέσα σε ανατρεπτική προθεσμία 15 ημερών από την κοινοποίηση στον Ανάδοχο της βλαπτικής γι' αυτόν πράξης ή από την ημερομηνία που υπέγραψε με επιφύλαξη κάποια πράξη της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (π.χ. Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών, κτλ.), εκτός και αν σε ειδικές περιπτώσεις ορίζεται διαφορετικά από το Ν 1418/84 και το ΠΔ 609/85, όπως τροποποιήθηκαν, συμπληρώθηκαν και ισχύουν.
Με την παραλαβή της ένστασης, η Διευθύνουσα Υπηρεσία πρέπει να αποστείλει εγγράφως στην Προϊσταμένη Αρχή τις δικές της απόψεις για τα αιτήματα που τίθενται στην ένσταση και τη θεμελίωση αυτών από τυπικής και ουσιαστικής άποψης. Ειδικότερα, το έγγραφο με το οποίο αποστέλλονται οι απόψεις της Διευθύνουσας Υπηρεσίας στην Προϊσταμένη Αρχή, συντάσσεται από τον Επιβλέποντα του έργου, υπογράφεται από τον Προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και πρέπει να περιέχει:

α)          σύντομο ιστορικό της εργολαβίας,

β)     αναφορά των εγγράφων και περίληψη του περιεχομένου αυτών, αν αυτό επιβάλλεται, που σχετίζονται με την ένσταση. Επισυνάπτονται τα σχετικά έγγραφα, μαζί με τις ημερομηνίες των κοινοποιήσεων των εγγράφων ή τις ημερομηνίες που έλαβε γνώση σχετικά ο Ανάδοχος, προκειμένου να εξετάζεται το εμπρόθεσμο ή μη της υποβολής ένστασης,

γ)     αναλυτικές και τεκμηριωμένες απόψεις της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, για κάθε αίτημα που αναφέρεται στην ένσταση του Αναδόχου, στηριζόμενες στις διατάξεις της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα, τα συμβατικά τεύχη και τα πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα.

(3)            Στην περίπτωση προσφυγής ενώπιον της Προϊσταμένης Αρχής, η τελευταία γνωστοποιεί την προσφυγή στον Πρόεδρο της οικείας Επιτροπής.  Ο Πρόεδρος της Επιτροπής αποστέλλει στην Προϊσταμένη Αρχή το σχετικό πρακτικό που προσβάλλεται με τη προσφυγή καθώς και τη γνώμη της Επιτροπής επί της προσφυγής.

5.4          Ενέργειες Προϊσταμένης Αρχής για έκδοση και κοινοποίηση απόφασης

5.4.1       Επί αντιρρήσεων ή προσφυγών

Όταν περιέλθουν στην Προϊσταμένη Αρχή οι αντιρρήσεις ή οι προσφυγές εργοληπτικών επιχειρήσεων που συμμετέχουν σε διαγωνισμό μαζί με το πρακτικό και τις απόψεις της οικείας Επιτροπής, γίνονται οι ενέργειες που περιγράφονται στην παρ. 5.4.2 κατωτέρω. Σημειώνεται, ότι ειδικά όταν πρόκειται περί προσφυγής του Ν 2522/97, η απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής επ’ αυτής πρέπει να εκδοθεί μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την άσκηση της προσφυγής.  Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία, τεκμαίρεται η απόρριψη της προσφυγής (άρθρο 3, παρ. 2, Ν 2522/97).

5.4.2       Επί ενστάσεων 

(1)            Όταν το έγγραφο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας που αποστέλλει την ένσταση μαζί με τις απόψεις της και τα λοιπά στοιχεία περιέλθει στην Προϊσταμένη Αρχή, ο Διευθυντής της Υπηρεσίας χρεώνει το έγγραφο στον αρμόδιο μηχανικό.

(2)            Ο αρμόδιος μηχανικός κατ' αρχήν εξετάζει το εμπρόθεσμο της ένστασης και ιδιαίτερα τα αιτήματα και τους λόγους στους οποίους θεμελιώνει ο θιγόμενος Ανάδοχος την ένσταση κατά της πράξης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας. Συνεργάζεται με το Νομικό Σύμβουλο της Υπηρεσίας για τον τρόπο και τη θεμελίωση της απόρριψης ή της αποδοχής των αιτημάτων του θιγόμενου Αναδόχου και συμβουλεύεται τον Προϊστάμενο του Τμήματος Κατασκευών και το Διευθυντή της Υπηρεσίας για να του παρασχεθούν σχετικές οδηγίες.

(3)            Στη συνέχεια, ο αρμόδιος μηχανικός συντάσσει σχέδιο απόφασης. Στο σχέδιο απόφασης αναγράφονται:

α)       στο σκεπτικό, όλες οι διατάξεις που διέπουν τη συγκεκριμένη υπόθεση καθώς και οι σχετικές διατάξεις υπογραφής της απόφασης από το αρμόδιο όργανο,

β)       τα σχετικά έγγραφα και λοιπά στοιχεία, με δυνατότητα περίληψης των περιεχομένων αυτών, καθώς και των πραγματικών γεγονότων της υπόθεσης που λαμβάνονται υπόψη,

γ)           συνοπτικά τα αιτήματα και οι λόγοι επί των οποίων θεμελιώνει αυτά ο θιγόμενος Ανάδοχος,

δ)       το αιτιολογικό, όπου κατ' αρχήν εξετάζεται το εμπρόθεσμο ή μη των ενστάσεων και στη συνέχεια αναγράφονται οι λόγοι που θεμελιώνουν από νομικής, ουσιαστικής και τεχνικής άποψης την απόρριψη ή αποδοχή ολικά ή μερικά της ένστασης και των αντίστοιχων αιτημάτων του Ανάδοχου και τέλος

ε)       στο αποφασιστικό (διατακτικό) η απόρριψη ή αποδοχή ολικά ή μερικά της ένστασης και τα αντίστοιχα αιτήματα του Αναδόχου για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό, με δυνατότητα αναφοράς περίληψης των λόγων αυτών. Αιτήματα που είχαν απορριφθεί με προηγούμενες ενστάσεις του Αναδόχου δεν εξετάζονται και απλώς για αυτά γίνεται παραπομπή στις σχετικές αποφάσεις απόρριψής τους.

(4)            Θέτει το σχέδιο της απόφασης υπόψη του Νομικού Συμβούλου της Υπηρεσίας και μπορεί αυτό να συμπληρωθεί ή διορθωθεί με στόχο πάντα την απονομή του δικαίου και το τελικό σχέδιο της απόφασης μονογράφεται από τον αρμόδιο μηχανικό και προωθείται, για μονογραφή από τον Προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας.

(5)            Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας μελετά το σχέδιο απόφασης και ή το αποδέχεται όπως έχει ή το συμπληρώνει / διορθώνει και στη συνέχεια το μονογράφει και το προωθεί στο Διευθυντή.

(6)            Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας μελετά το σχέδιο απόφασης και ή το αποδέχεται όπως έχει ή το συμπληρώνει / διορθώνει και στη συνέχεια το μονογράφει.

(7)            Στη συνέχεια προσκομίζεται το σχέδιο απόφασης στο αρμόδιο Όργανο για υπογραφή της απόφασης.

(8)            Το υπογεγραμμένο σχέδιο απόφασης παραδίδεται στο Πρωτόκολλο της Υπηρεσίας που το πρωτοκολλεί και το διεκπεραιώνει και μεριμνά να περιέλθει η απόφαση στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και στον Ανάδοχο που υπέβαλε την ένσταση με το γρηγορότερο δυνατό μέσο.

Σημειώνεται ότι όλη η ανωτέρω διαδικασία [παράγραφος 5.3(2) και 5.4.2, βήματα (1) έως και (8)], από την κατάθεση της ένστασης μέχρι την έκδοση και κοινοποίηση της απόφασης, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε δίμηνη προθεσμία.

5.4.3       Επί αιτήσεων θεραπείας

(1)            Όταν η αίτηση θεραπείας διαβιβασθεί από το γραφείο του αρμοδίου Οργάνου στην Προϊσταμένη Αρχή, εφαρμόζονται ανάλογα οι ενέργειες που προβλέπονται στις παραγράφους 5.4.2(1), 5.4.2(2), προκειμένου να συνταχθεί από τον αρμόδιο μηχανικό η εισήγηση της Προϊσταμένης Αρχής προς το Τεχνικό Συμβούλιο.  Στην εισήγηση της Προϊσταμένης Αρχής πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα αντίστοιχα στοιχεία που αναφέρονται στην παράγραφο 5.4.2(3), που θεμελιώνουν την απόρριψη ή αποδοχή ολικά ή μερικά της αίτησης θεραπείας και τα αντίστοιχα αιτήματα του Αναδόχου, τόσο με βάση τις συγκεκριμένες κάθε φορά διατάξεις για τα δημόσια έργα, όσο και με βάση το πραγματικό μέρος της υπόθεσης.

(2)            Ειδικότερα η εισήγηση προς το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων πρέπει να περιέχει τα εξής :

α)           γενικά στοιχεία και το ιστορικό της εργολαβίας,

β)       το αντικείμενο της υπόθεσης,

γ)       τα αποδεικτικά της νομότυπης και εμπρόθεσμης υποβολής της αίτησης θεραπείας και αν αυτή είναι εξεταστέα,

δ)       το ιστορικό της διαφωνίας και τα αιτήματά και απόψεις του Αναδόχου,

ε)       την αιτιολογία εισήγησης του θέματος στο Συμβούλιο Δημοσίων Έργων,

στ)     τη γνώμη της Διευθύνουσας υπηρεσίας όπως αυτή έχει διατυπωθεί στην ένσταση του Αναδόχου,

ζ)       το σκεπτικό με το οποίο κατ' αρχήν ερευνάται κάθε αίτημα του Αναδόχου, κατά πόσο αυτό είναι εξεταστέο, ανάλογα με το αν αυτό περιλαμβανόταν ή όχι στην ένσταση του Αναδόχου, τη γνώμη της Προϊσταμένης Αρχής για κάθε αίτημα, θεμελιωμένη από νομικής και ουσιαστικής άποψης, καθώς και τη συγκεκριμένη εισήγηση για κάθε αίτημα.

(3)            Για τη μονογραφή και υπογραφή της εισήγησης από το Διευθυντή έχουν ανάλογη εφαρμογή οι παράγραφοι  5.4.2(4), 5.4.2(5) και 5.4.2(6).

(4)            Μετά από την υπογραφή της εισήγησης από τον εισηγητή της υπόθεσης στο οικείο Τεχνικό Συμβούλιο, ο εισηγητής μεριμνά για αντιγραφή αυτής στον απαιτούμενο αριθμό αντιγράφων και την αποστολή, μαζί με φωτοαντίγραφα της αίτησης θεραπείας, στον Πρόεδρο του Συμβουλίου.  Ο Πρόεδρος θα ορίσει ημερομηνία συζήτησης της αίτησης θεραπείας και με μέριμνά του θα αποσταλούν, όπως προβλέπει η διαδικασία λειτουργίας του Συμβουλίου, τα ανωτέρω αντίγραφα της εισήγησης και της αίτησης θεραπείας σε όλα τα μέλη.  Ταυτόχρονα ειδοποιείται και ο Ανάδοχος να παραστεί κατά την ενώπιον του Συμβουλίου συζήτηση.

(5)            Στην περίπτωση που, κατά τη συζήτηση της υπόθεσης στο Συμβούλιο, ζητηθούν συμπληρωματικά στοιχεία και απόψεις της Υπηρεσίας, εφαρμόζονται ανάλογα οι ενέργειες που αναφέρονται στις παραγράφους 5.4.3(1), 5.4.3(2) και 5.4.3(3).

(6)            Μετά από τη συζήτηση και τη λήψη της σχετικής γνώμης Συμβουλίου, ο εισηγητής της Υπηρεσίας παραλαμβάνει την εισήγηση με τη γνώμη του Συμβουλίου και συντάσσει τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου, σε τρία αντίτυπα. 
Η γνωμοδότηση έχει τρία μέρη: το εισαγωγικό, το αιτιολογικό και το γνωμοδοτικό. Το εισαγωγικό μέρος αναφέρει τα σχετικά με την εισήγηση και την τυχόν συμπληρωματική εισήγηση στην αίτηση θεραπείας, την παρουσία ή όχι του εκπροσώπου του Αναδόχου κατά τη συζήτηση της υπόθεσης στο Τεχνικό Συμβούλιο κτλ. Το αιτιολογικό μέρος αναφέρει όσα αναφέρονται στο σκεπτικό (στα επειδή) της εισήγησης, τα οποία έγιναν αποδεκτά από το Συμβούλιο, καθώς και όσα αναφέρονται στις παρατηρήσεις του Συμβουλίου που έγιναν ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία δεκτά. Το γνωμοδοτικό μέρος αναφέρει τα σχετικά με την αποδοχή ή απόρριψη (στο σύνολο η εν μέρει) της αίτησης θεραπείας και τα αντίστοιχα αιτήματα του Αναδόχου.

Τα τρία αντίτυπα της γνωμοδότησης υπογράφονται από τον εισηγητή της υπόθεσης στο Συμβούλιο και στη συνέχεια αποστέλλονται αυτά για υπογραφή από τον Πρόεδρο και τα μέλη του Συμβουλίου.  Ένα αντίτυπο της γνωμοδότησης επιστρέφεται στην Προϊσταμένη Αρχή.

(7)            Όταν η γνωμοδότηση περιέλθει στην Προϊσταμένη Αρχή, εφαρμόζονται όσα αναφέρονται στην παρ. 5.4.2, βήματα (1) έως και (8).  Σε όλες τις ενέργειες αυτές για τη σύνταξη του σχεδίου της σχετικής απόφασης επί της αίτησης θεραπείας θα λαμβάνονται πάντα υπόψη τα στοιχεία τόσο της εισήγησης όσο και της γνωμοδότησης του Τεχνικού Συμβουλίου. Ιδιαίτερα το σχέδιο της απόφασης που εκδίδεται επί της αίτησης θεραπείας πρέπει απαραίτητα να περιέχει τα εξής μέρη:

α)       Τις σχετικές διατάξεις που λαμβάνονται υπόψη για τη συγκεκριμένη υπόθεση, στις οποίες θα συμπεριλαμβάνονται και αυτές που διέπουν τη διαδικασία άσκησης και εξέτασης της αίτησης θεραπείας καθώς και έκδοσης της σχετικής απόφασης,

β)       τα έγγραφα που λαμβάνονται υπόψη για την εξέταση της αίτησης θεραπείας ως προς το πραγματικό μέρος, καθώς και τη σχετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου,

γ)      συνοπτικά τα αιτήματα και τους ισχυρισμούς του Αναδόχου,

δ)       το αιτιολογικό (σκεπτικό) της γνωμοδότησης του Συμβουλίου και πιθανώς μέρος της σχετικής εισήγησης,

ε)       Την αιτιολογία με την οποία αποφασίστηκε ότι γίνεται δεκτή ή απορρίπτεται μερικά ή ολικά η αίτηση θεραπείας.

Σημειώνεται ότι όλες οι ενέργειες της Προϊσταμένης Αρχής και η έκδοση και κοινοποίηση στον Ανάδοχο της απόφασης του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ ή άλλου αρμοδίου Οργάνου, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε τρίμηνη προθεσμία από την επίδοση της αίτησης θεραπείας. Για την εφαρμογή των ανωτέρω, προβλέπεται στις σχετικές διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν 1418/84, ότι, αν τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα δεν προσκομίσουν μέχρι το δεύτερο δεκαήμερο του τρίτου μήνα το σχέδιο απόφασης επί της αίτησης θεραπείας στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ ή το αρμόδιο Όργανο, επιβάλλονται οι πειθαρχικές ποινές που προβλέπονται στην παρ. 9 του άρθρου 6 του ανωτέρου νόμου.

Τέλος προβλέπεται στην παρ. 9 του άρθρου 12 του Ν 1418/84 ότι αν η αίτηση θεραπείας είναι εμπρόθεσμη, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ή το αρμόδιο Όργανο μπορεί να εκδώσει την απόφασή του και μετά την πάροδο της ανωτέρω τρίμηνης προθεσμίας, με τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις διατάξεις αυτές, αλλά σε καμία περίπτωση πέραν του έτους από τη λήξη αυτής.

6.        Σχετικά έγγραφα και έντυπα

--

7.        επόμενες διοικητικές πράξεις

--