ΠΡΟΤΕΛΙΚΟΣ και τελικοσ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ

 

 

Ο Συντάξας:                                                    

Ημερομηνία:

Ο Ελέγξας:                                                      

Ημερομηνία:

Ο Εγκρίνων:                                                    

Ημερομηνία:

 

 

 

 

 

Αριθμός Έγκρισης:

 

 

 


1.        Σκοπός

Σκοπός της παρούσας διοικητικής πράξης είναι να καθορισθούν οι απαραίτητες ενέργειες για (βλ. ΒΔΠ-Β-8):

·         Το γρήγορο, αποτελεσματικό και πλήρη έλεγχο και τεκμηρίωση του προτελικού και του τελικού λογαριασμού.

·         Την έγκαιρη εκκαθάριση του εργολαβικού ανταλλάγματος και όλων των αμοιβαίων απαιτήσεων, που έχουν σχέση με την εκτέλεση της σύμβασης.

2.     Πεδίο εφαρμογής / Αντικείμενο

Η πράξη αυτή εφαρμόζεται σε όλες τις εργολαβίες της Υπηρεσίας που διέπονται ως προς την εκτέλεσή τους από το Ν 1418/84.

3.        Υπευθυνότητα και αρμοδιότητα

Υπεύθυνοι για την εφαρμογή της υπόψη διαδικασίας είναι:

Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της εφαρμογής από τον αρμόδιο επιβλέποντα κάθε εργολαβίας.

Ο Επιβλέπων μηχανικός του έργου για την ορθή και έγκαιρη τεκμηρίωση και προώθηση των λογαριασμών.

Οι Υπεύθυνοι Τομέων και οι Βοηθοί Επίβλεψης για την εφαρμογή των επιμέρους τμημάτων της διαδικασίας ελέγχου των λογαριασμών, που κατά περίπτωση τους ανατίθενται από τον Επιβλέποντα του έργου.

4.        Ορισμοί

Λογαριασμός, πιστοποίηση: Άρθρο 5, παρ. 9 και επόμενες του Ν 1418/84 και άρθρο 40, παρ. 9 του ΠΔ 609/85.

5.        Περιγραφή ενεργειών / Διαδικασία

5.1     Τελική επιμέτρηση

Δύο μήνες το αργότερο μετά από τη βεβαιωμένη περάτωση του έργου ο Ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να υποβάλει στη Διευθύνουσα Υπηρεσία την «τελική επιμέτρηση», δηλαδή τελικό συνοπτικό πίνακα που ανακεφαλαιώνει τις ποσότητες όλων των τμηματικών επιμετρήσεων και των σχετικών πρωτοκόλλων.  Μέσα στην ανωτέρω προθεσμία ο Ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να υποβάλει και τυχόν επιμέρους επιμετρήσεις που λείπουν.  Αν οι επιμετρήσεις αυτές έχουν ελεγχθεί από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία, οι ποσότητες τίθενται όπως διορθώθηκαν, έστω και αν εκκρεμούν κατ' αυτών ενστάσεις του Αναδόχου ή αιτήσεις θεραπείας.  Η καταχώριση αυτή στην τελική επιμέτρηση δεν αποτελεί παραίτηση του Αναδόχου από αιτήσεις ή ενστάσεις που έχουν ασκηθεί νόμιμα, ούτε παρέχει το δικαίωμα σ' αυτόν να υποβάλει νέες.  Οι επιμέρους επιμετρήσεις που δεν έχουν ακόμη ελεγχθεί από την Υπηρεσία ή εκείνες που τυχόν υποβάλλονται για πρώτη φορά μαζί με την τελική επιμέτρηση, καταχωρίζονται στην τελική επιμέτρηση όπως συντάχθηκαν από τον Ανάδοχο πριν από τον έλεγχο της Υπηρεσίας.  Η τελική επιμέτρηση υπογράφεται από τον Ανάδοχο με την ένδειξη «όπως συντάχθηκε από τον Ανάδοχο».  Η Διευθύνουσα Υπηρεσία έχει υποχρέωση να προβεί στον έλεγχο της τελικής επιμέτρησης μέσα σε δύο μήνες από την υποβολή της και να κοινοποιήσει στον Ανάδοχο την ελεγμένη και τυχόν διορθωμένη επιμέτρηση.  Η κοινοποίηση αυτή θεωρείται πράξη της Διευθύνουσας Υπηρεσίας κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 12 του Ν 1418/84 και ο Ανάδοχος, αν δεν αποδέχεται τις διορθώσεις, μπορεί να ασκήσει ένσταση (άρθρο 38, παρ. 4 και παρ. 2, ΠΔ 609/85). 

Μαζί με την τελική επιμέτρηση ο Ανάδοχος μπορεί να υποβάλει και κάθε άλλο αίτημα του που σχετίζεται με την εκτέλεση της σύμβασης, για το οποίο δεν έχει χάσει το σχετικό δικαίωμα από κάποια άλλη αιτία. Μετά την υποβολή της τελικής επιμέτρησης, μόνο για οψιγενείς αιτίες μπορεί ο Ανάδοχος να εγείρει σχετικές απαιτήσεις (άρθρο 38, παρ. 6, ΠΔ 609/85).

5.2     Ειδική ποινική ρήτρα για καθυστέρηση τελικής επιμέτρησης

Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί εμπρόθεσμα από τον Ανάδοχο η τελική επιμέτρηση, επιβάλλεται σε βάρος του, για κάθε συμπληρωμένο μήνα καθυστέρησης, ειδική ποινική ρήτρα ποσοστού δύο χιλιοστών (0,2%) επί του συνολικού ποσού που έχει καταβληθεί μέχρι τότε στον Ανάδοχο για την όλη σύμβαση (άρθρο 38, παρ. 5, ΠΔ 609/85). Προϋπόθεση της επιβολής της εν λόγω ειδικής ποινικής ρήτρας είναι η υπέρβαση της προθεσμίας για την υποβολή της τελικής επιμέτρησης να έχει προκληθεί από υπαιτιότητα του Αναδόχου. Η υπαιτιότητα του Αναδόχου τεκμαίρεται από μόνη την παρέλευση της ως άνω δίμηνης προθεσμίας και εναπόκειται σ' αυτόν να επικαλεστεί και αποδείξει ότι δεν βαρύνεται με πταίσμα αναφορικά προς την καθυστέρηση υποβολής της τελικής επιμέτρησης (ΔΕφΘεσ 179/90 ΝΔΕ Τομ. 2, 46/1).  Η ποινική ρήτρα επιβάλλεται με απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και για έξι το πολύ μήνες καθυστέρησης· δηλ. το ανώτατο συνολικό ύψος της ποινικής ρήτρας δεν μπορεί να υπερβεί το 1,2% του μέχρι τότε καταβεβλημένου εργολαβικού ανταλλάγματος.  Επειδή το ύψος της εν λόγω ειδικής ποινικής ρήτρας ρυθμίζεται απευθείας από το νόμο και δεν είναι αποτέλεσμα συμβατικής ρυθμίσεως, το δικαστήριο δεν έχει το δικαίωμα να παρέμβει και να τη μειώσει στο κατά την κρίση του προσήκον ύψος (ΔΕφΘεσ 179/90 ΝΔΕ Τομ. 2, 46/1).

Ανεξάρτητα από την επιβολή της ποινικής ρήτρας και μετά την πάροδο του χρόνου επιβολής της (ως τέτοιος χρόνος θα πρέπει να θεωρηθεί η αρχική δίμηνη προθεσμία συν το εξάμηνο, που είναι ο χρόνος κατά τον οποίο δύναται να επιβληθεί η ποινική ρήτρα, δηλ. συνολικά ένα οκτάμηνο από τη βεβαιωμένη περάτωση του έργου), η τελική επιμέτρηση, εφόσον δεν έχει συνταχθεί στο μεταξύ από τον Ανάδοχο, συντάσσεται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία, η οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει για το σκοπό αυτό ιδιώτες τεχνικούς και συνεργεία, καταλογίζοντας τη σχετική δαπάνη σε βάρος του Αναδόχου.  Η τελική επιμέτρηση, που συντάσσεται με τον τρόπο αυτό, κοινοποιείται στον Ανάδοχο κατά τις σχετικές περί κοινοποιήσεων διατάξεις (άρθρο 38, παρ. 5, ΠΔ 609/85).

Στις περιπτώσεις συμβάσεων που προβλέπουν πληρωμή με κατ' αποκοπή τίμημα, τελική επιμέτρηση είναι η επιβεβαίωση κατασκευής των επιμέρους εργασιών ποιοτικά και ποσοτικά, όπως προβλέπονται στη σύμβαση.  Για την πραγματοποίηση των τμηματικών πληρωμών εφαρμόζονται επιμέρους ποσο­στά εκτέλεσης εργασιών κατά τμήματα του έργου, όπως ορίζεται στη σύμβαση (άρθρο 38, παρ. 7, ΠΔ 609/85).

5.3          Προτελικός και τελικός λογαριασμός

Μετά τη διενέργεια της προσωρινής παραλαβής, ο Ανάδοχος συντάσσει και υποβάλλει «προτελικό λογαριασμό», με βάση τις ποσότητες που περιλαμβάνονται στο σχετικό πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής. 

Μετά τη διενέργεια της οριστικής παραλαβής και την έγκριση του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής, ο Ανάδοχος συντάσσει και υποβάλλει «τελικό λογαριασμό». Με τον τελικό λογαριασμό γίνεται εκκαθάριση του εργολαβικού ανταλλάγματος και όλων των αμοιβαίων απαιτήσεων που έχουν σχέση με την εκτέλεση της σύμβασης.

Για τον προτελικό και τον τελικό λογαριασμό εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις που ισχύουν και για τους επιμέρους λογαριασμούς, εγκρίνονται δηλαδή από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία και εκδίδεται η αντίστοιχη πιστοποίηση (άρθρο 40, παρ. 9, ΠΔ 609/85).

5.4          Επιστροφή εγγυήσεων

Μετά από την έγκριση του πρωτοκόλλου προσωρινής παραλαβής του έργου, οι εγγυήσεις καλής εκτέλεσης περιορίζονται στο 40% της εγγύησης καλής εκτέλεσης που καταβλήθηκε με την υπογραφή της σύμβασης.

Μετά από την έγκριση του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής και τη σύνταξη του τελικού λογαριασμού, αποδίδεται το τελευταίο εναπομένον μέρος των εγγυήσεων στον Ανάδοχο (άρθρο 27, παρ. 5, ΠΔ 609/85).

6.        Σχετικά έγγραφα και έντυπα

Βλ. ΒΔΠ-Β-7 και ΒΔΠ-Β-8.

7.        επόμενες διοικητικές πράξεις

--