ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΠΑΡΑΛΑΒΗ

 

 

Ο Συντάξας:                                                    

Ημερομηνία:

Ο Ελέγξας:                                                      

Ημερομηνία:

Ο Εγκρίνων:                                                   

Ημερομηνία:

 

 

 

 

 

Αριθμός Έγκρισης:

 

 

 


1.          Σκοπός

Σκοπός αυτής της πράξης είναι η εξασφάλιση του Κυρίου του Έργου (ΚτΕ) ότι το έργο που θα παραλάβει είναι σύμφωνο με τις εγκεκριμένες μελέτες και τα οριζόμενα στα συμβατικά τεύχη καθώς και ότι είναι ποσοτικά και ποιοτικά ελεγμένο (βλ. και ΟΕΜΚ-Β-1, Κεφ. 6.1, 6.2, 6.3 και 6.5).

2.      Πεδίο εφαρμογής / Αντικείμενο

Η πράξη αυτή εφαρμόζεται σε όλες τις εργολαβίες της Υπηρεσίας που διέπονται ως προς την εκτέλεσή τους από το Ν 1418/84.

3.          Υπευθυνότητα και αρμοδιότητα

Υπεύθυνοι για την εφαρμογή είναι:

·                Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας: όσον αφορά στην εποπτεία εφαρμογής της πράξης, τη συγκρότηση Επιτροπής Παραλαβής και την έκδοση αποφάσεων αρμοδιότητας Προϊσταμένης Αρχής.

·                Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Κατασκευών: όσον αφορά στον έλεγχο αρμοδιότητας Διευθύνουσας Υπηρεσίας, και την έκδοση διαταγών, βεβαίωσης περάτωσης των εργασιών και τη σύνταξη εισηγήσεων για τις εργολαβίες της Υπηρεσίας.

·                Ο Επιβλέπων Μηχανικός: όσον αφορά στην παρακολούθηση των προϋποθέσεων διενέργειας της προσωρινής παραλαβής (σύνταξη τελικής επιμέτρησης, προθεσμίες υποβολής ενστάσεων, εισηγήσεις κτλ.), την παράστασή του κατά την παραλαβή και την υλοποίηση των σχετικών οδηγιών της Διευθύνουσας Υπηρεσίας στο έργο που επιβλέπει.

·                Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παραλαβής: όσον αφορά στην πρωτοβουλία και την ευθύνη για τη σύγκληση και τις ενέργειες της Επιτροπής.

4.          Ορισμοί

·                Βεβαίωση περάτωσης εργασιών: βεβαίωση που εκδίδεται από τον Προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, με την οποία αποδεικνύεται η περάτωση των εργασιών από πλευράς Αναδόχου.  Η βεβαίωση περάτωσης εργασιών δεν αναπληρώνει την παραλαβή του έργου, προσωρινή ή οριστική, ενέχει όμως ιδιαίτερη σημασία, διότι αποτελεί αφετήριο γεγονός της προθεσμίας για τη διενέργεια της προσωρινής και στη συνέχεια της οριστικής παραλαβής του έργου.

·                Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής: είναι το κείμενο, στο οποίο καταγράφεται το αποτέλεσμα του ελέγχου της καταλληλότητας ενός έργου, με το οποίο παραλαμβάνεται προσωρινά ως προς την ποιότητά του και οριστικά ως προς τις ποσότητες των εργασιών, προκειμένου να διασφαλισθούν τα συμφέροντα του ΚτΕ.

·                Χρόνος υποχρεωτικής συντήρησης ή εγγύησης: είναι το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μετά από την περάτωση των εργασιών και μέχρι το χρόνο της οριστικής παραλαβής του έργου, κατά το οποίο ο Ανάδοχος φέρει τον κίνδυνο του έργου και υποχρεούται να το συντηρεί, να το επιθεωρεί τακτικά και, γενικά, να το διατηρεί σε ικανοποιητική κατάσταση.  Ο χρόνος εγγύησης αρχίζει από τη βεβαιωμένη περάτωση των εργασιών του έργου, υπό την προϋπόθεση ότι θα υποβληθεί από τον Ανάδοχο, μέσα σε δύο μήνες απ' αυτή, η τελική επιμέτρηση, διαφορετικά από την ημερομηνία που υποβλήθηκε ή συντάχθηκε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο η τελική επιμέτρηση (άρθρο 54, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

5.          Περιγραφή ενεργειών / Διαδικασία

5.1          Βεβαίωση περάτωσης των εργασιών

Όταν λήξει η προθεσμία περάτωσης του συνόλου ή τμημάτων του έργου, ο Επιβλέπων Μηχανικός αναφέρει στη Διευθύνουσα Υπηρεσία αν τα έργα έχουν περατωθεί και έχουν υποστεί ικανοποιητικά τις δοκιμασίες που προβλέπονται στη σύμβαση ή αν τα έργα δεν έχουν περατωθεί, οπότε αναφέρει συγκεκριμένα τις εργασίες που απομένουν για εκτέλεση (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε1).

Σε περίπτωση που, κατά την εκτίμηση του Επιβλέποντος, οι εργασίες έχουν περατωθεί, ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας εκδίδει την ως άνω βεβαίωση, η οποία καθορίζει τον ακριβή χρόνο περάτωσης των εργασιών του έργου (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε2). Η βεβαίωση περάτωσης των εργασιών εκδίδεται με πρωτοβουλία της αρμόδιας Υπηρεσίας και δεν απαιτείται για την έκδοση της η σύμπραξη του Αναδόχου ή η υποβολή σχετικής προς τούτο αίτησης.  Επίσης η βεβαίωση αυτή δεν κοινοποιείται στον Ανάδοχο (ΔΕφΘεσ 179/90 ΝΔΕ Τομ. 2, 46/1).  Πάντως, αν ο Ανάδοχος περατώσει τις εργασίες πριν από τη λήξη των προθεσμιών, μπορεί να ζητήσει αυτός την έκδοση της βεβαίωσης από την αρμόδια Υπηρεσία (άρθρο 52, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

Αν στις εργασίες που έχουν περατωθεί, διαπιστωθούν επουσιώδεις μόνο ελλείψεις που δεν επηρεάζουν τη λειτουργικότητα του έργου, ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας γνωστοποιεί με διαταγή του προς τον Ανάδοχο τις ελλείψεις που έχουν επισημανθεί και τάσσει εύλογη προθεσμία για την αποκατάστασή τους.  Στην περίπτωση αυτή, η βεβαίωση περάτωσης εκδίδεται μετά από την εμπρόθεσμη αποκατάσταση των ελλείψεων και αναφέρει το χρόνο που περατώθηκε το έργο, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος αποκατάστασης (άρθρο 52, παρ. 2, ΠΔ 609/85).

Αν οι εργασίες δεν έχουν περατωθεί ή οι ελλείψεις που διαπιστώθηκαν δεν είναι επουσιώδεις ή αν δεν περατώθηκαν από τον Ανάδοχο εμπρόθεσμα οι εργασίες αποκατάστασης επουσιωδών ελλείψεων, εφαρμόζονται, ανάλογα με την περίπτωση, οι διατάξεις περί ακαταλληλότητας υλικών, ελαττωμάτων, παράλειψης συντήρησης, καθώς και αυτές σχετικά με την έκπτωση του Αναδόχου (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85).

5.2          Διαδικασία προσωρινής παραλαβής

Η προσωρινή παραλαβή διενεργείται από την Επιτροπή Παραλαβής, η οποία ορίζεται από την Προϊσταμένη Αρχή.  Η Επιτροπή αυτή είναι τριμελής έως επταμελής αποτελούμενη από τεχνικούς διαφόρων ειδικοτήτων ανάλογα με τη φύση του έργου (άρθρο 53, παρ. 1, ΠΔ 609/85).  Της Επιτροπής Παραλαβής προΐσταται ο Πρόεδρός της, ο οποίος έχει την πρωτοβουλία και την ευθύνη για τη σύγκληση και τις ενέργειες της Επιτροπής. Στην Επιτροπή Παραλαβής, οποιασδήποτε σύνθεσης (τριμελούς ή και μεγαλύτερης), τουλάχιστον ο Πρόεδρος δεν ορίζεται από υπαλλήλους της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (άρθρο 11, παρ. 2, Ν 1418/84).  Στην προσωρινή παραλαβή καλείται να παραστεί και ο Ανάδοχος.  Αν όμως παρά τη νόμιμη κλήτευσή του ο Ανάδοχος απουσιάζει, η παραλαβή διεξάγεται νόμιμα και χωρίς την παρουσία αυτού (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85).

Για την υλοποίηση των προηγουμένων, μετά από την έγκριση της τελικής επιμέτρησης (βλ. και κατωτέρω παρ. 5.4) ο Επιβλέπων Μηχανικός αποστέλλει έγγραφο προς τη Διευθύνουσα Υπηρεσία με αίτημα τη σύσταση Επιτροπής Προσωρινής Παραλαβής του έργου.  Ο Προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας χρεώνει το έγγραφο στον αρμόδιο μηχανικό του τμήματός του, που θα αναλάβει την επίσπευση των διαδικασιών.  Ο εν λόγω μηχανικός, μετά από συνεννόηση με τον Προϊστάμενο, συντάσσει την αίτηση σύστασης της Επιτροπής προς την Προϊσταμένη Αρχή (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε3).  Με την παραλαβή της σχετικής αίτησης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, ο Διευθυντής της Υπηρεσίας μεριμνά για την έκδοση Απόφασης Σύστασης της Επιτροπής Προσωρινής Παραλαβής (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε4), την κοινοποιεί μέσω του πρωτοκόλλου στην Διευθύνουσα Υπηρεσία, στον Πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής, στον Επιβλέποντα και, μέσω του τελευταίου, στον Ανάδοχο του έργου.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής ενημερώνει εγγράφως τα μέλη, τον Ανάδοχο και τον Επιβλέποντα για την ημερομηνία, την ώρα και τον τόπο σύγκλισης της Επιτροπής (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε5).  Η Επιτροπή Προσωρινής Παραλαβής πηγαίνει στον τόπο του έργου όσες φορές κριθεί αναγκαίο και αφού το ελέγξει, συντάσσει το σχετικό πρωτόκολλο, το οποίο υπογράφεται από τα μέλη της Επιτροπής, τον Ανάδοχο και τον Επιβλέποντα (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε6 και παρ. 5.3 κατωτέρω).

Κατά την προσωρινή παραλαβή, η Επιτροπή  (άρθρο 53, παρ. 2, ΠΔ 609/85):

·                παραλαμβάνει το έργο ποιοτικά και ποσοτικά,

·                ελέγχει κατά το δυνατόν την τελική επιμέτρηση με γενικές ή σποραδικές καταμετρήσεις,

·                καταγράφει στο πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής τις ποσότητες της τελικής επιμέτρησης, όπως τυχόν διορθώνονται από τους ελέγχους που γίνονται,

·                αιτιολογεί τις τυχόν τροπο­ποιήσεις στις ποσότητες και αναγράφει τις παρατηρήσεις της για εργασίες που τυχόν έχουν εκτελεστεί με υπέρβαση των εγκεκριμένων ποσοτήτων (σύμφωνα με τον τελευταίο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών του έργου) ή κατά τροποποίηση των εγκεκριμένων σχεδίων,

·                ελέγχει κατά το δυνατόν την ποιότητα των εργασιών, εάν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου έχουν πραγματοποιηθεί επαρκείς ποιοτικές δοκιμές σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στα συμβατικά τεύχη, και αναγράφει στο πρωτόκολλο τις παρατηρήσεις της, ιδίως για τις εργασίες που κρίνονται απορριπτέες ή προς αποκατάσταση διότι είναι ελαττωματικές ή παραδεκτές μεν αλλά με μείωση της τιμή τους,

·                ελέγχει την πληρότητα και ορθότητα του μητρώου του έργου, διαπιστώνει ότι για το παραλαμβανόμενο έργο έχει καταρτιστεί Φάκελος Ασφάλειας και Υγείας (ΦΑΥ), ενημερωμένος σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. 7 του ΠΔ 305/96 και τέλος,

·                προβαίνει σε οποιονδήποτε άλλο έλεγχο κρίνει απαραίτητο.

5.3          Πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής

Για την προσωρινή παραλαβή συντάσσεται πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής. Το πρωτόκολλο υπογράφεται από όλα τα μέλη της Επιτροπής Παραλαβής, από τον τελευταίο επιβλέψαντα που παρίσταται κατά τη διενέργειά της και από τον Ανάδοχο που παραδίδει το έργο (άρθρο 53, παρ. 1, ΠΔ 609/85).  Στο πρωτόκολλο αναγράφονται όλα τα στοιχεία και οι παρατηρήσεις που αναφέρονται ανωτέρω, συμπεριλαμβανομένης της διαπίστωσης ότι έχει καταρτιστεί Φάκελος Ασφάλειας και Υγείας κατά τα νόμιμα.  Στη συνέχεια υποβάλλεται για έγκριση στην Προϊσταμένη Αρχή και από το χρόνο της έγκρισής του θεωρείται ότι έχει συντελεστεί η προσωρινή παραλαβή. 

Η Προϊσταμένη Αρχή μπορεί να αναβάλει την έγκριση του πρωτοκόλλου προσωρινής παραλαβής μέχρι να αποκατασταθούν πλήρως από τον Ανάδοχο τα τυχόν ελαττώματα που διαπιστώθηκαν κατά τον έλεγχο.  Στην περίπτωση αυτή η έγκριση πρέπει να χωρήσει μέσα σε ένα μήνα από την πλήρη αποκατάσταση (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85). 

Σε κάθε περίπτωση, η Προϊσταμένη Αρχή μπορεί να αρνηθεί να εγκρίνει το πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής, δεδομένου ότι η σχετική εξουσία της δεν υποβάλλεται σε κανένα περιορισμό από το νόμο. Στα πλαίσια της εξουσίας της αυτής, η Προϊσταμένη Αρχή μπορεί να απορρίψει το πρωτόκολλο, να το αναπέμψει για λόγους νομικούς ή ουσιαστικούς στην Επιτροπή Παραλαβής προς νέα κρίση ή και να το τροποποιήσει η ίδια (ΔΕφΑθ 1892/88 ΔιΔικ 1, 881 και ΔΕφΑθ 855/98 ΔιΔικ 10, 1001,  ΣτΕ 358/93,  ΣτΕ 2235/90 ΔιΔικ 2, 1120).

Το πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής είναι μονομερής διοικητική πράξη, για την κατάρτιση της οποίας δεν είναι αναγκαία η σύμπραξη του Αναδόχου (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85). Έτσι, αν ο Ανάδοχος δεν παραστεί κατά την προσωρινή παραλαβή ή αρνηθεί να υπογράψει το πρωτόκολλο, η συντέλεση της προσωρινής παραλαβής δεν εμποδίζεται και το πρωτόκολλο εγκρίνεται κανονικά από την Προϊσταμένη Αρχή, έστω και χωρίς τη σύμπραξη του Αναδόχου (ΔΕφΑθ 1892/88 ΔιΔικ 1, 881).  Σε περίπτωση που ο Ανάδοχος δεν παραστεί κατά την προσωρινή παραλαβή ή αρνηθεί να υπογράψει το πρωτόκολλο, το πρωτόκολλο του κοινοποιείται, σύμφωνα με όσα έχουν αναφερθεί ανωτέρω για τη διαδικασία των κοινοποιήσεων (άρθρο 53, παρ. 3 και άρθρο 29, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

Το γεγονός της σύμπραξης ή μη του Αναδόχου κατά τη διαδικασία της προσωρινής παραλαβής δεν στερείται παντελώς εννόμων συνεπειών.  Συγκεκριμένα, επειδή το πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής θεωρείται πράξη της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85), είναι δυνατή η υποβολή κατ' αυτού ένστασης, ώστε να κινηθεί η σχετική ενδικοφανής διαδικασία. Η ένσταση υποβάλλεται εντός προθεσμίας 15 ημερών από την υπογραφή του πρωτοκόλλου με επιφύλαξη ή από την κοινοποίησή του στον Ανάδοχο, σε περίπτωση που αυτός δεν παρέστη κατά την προσωρινή παραλαβή ή αρνήθηκε να υπογράψει το πρωτόκολλο (άρθρο 53, παρ. 3, ΠΔ 609/85 και άρθρο 12, παρ. 1, Ν 1418/84).  Κατά συνέπεια, εάν ο Ανάδοχος υπογράψει ανεπιφύλακτα το πρωτόκολλο, στερείται του δικαιώματος να υποβάλει κατ' αυτού ένσταση (ΔΕφΑθ 1892/88 ΔιΔικ 1, 881).  Η Προϊσταμένη Αρχή στα πλαίσια της δικαιοδοτικής επί της ένστασης εξουσίας της, μπορεί και να ακυρώσει το πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής, αν διαπιστώσει οποιαδήποτε νομική πλημμέλεια σ' αυτό (ΔΕφΑθ 1892/88 ΔιΔικ 1, 881).

Η έγκριση, απόρριψη ή παράλειψη έγκρισης του πρωτοκόλλου προσωρινής (ή οριστικής) παραλαβής συνιστά πράξη ή παράλειψη της Προϊσταμένης Αρχής και επομένως, επί των διαφορών που αναφύονται κατά την έγκριση των πρωτοκόλλων αυτών ή περί την επέλευση ή μη της αυτοδίκαιης παραλαβής, δεν χωρεί ένσταση αλλά προβλέπεται απευθείας αίτηση θεραπείας ενώπιον του αρμοδίου οργάνου (ΣτΕ 6076/96 (Τμ. Α') ΔιΔικ 10, 1351 και άρθρο 12, παρ. 3, Ν 1418/84).

Για την υλοποίηση των προηγουμένων, Ο Πρόεδρος της Επιτροπής υποβάλει το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής στον Επιβλέποντα Μηχανικό του έργου. 

Εάν το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής έχει υπογραφεί ανεπιφύλακτα από τον Ανάδοχο και δεν περιέχει παρατηρήσεις από την Επιτροπή, ο Επιβλέπων το διαβιβάζει στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και εκείθεν, με μέριμνα του Προϊσταμένου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και του αρμοδίου μηχανικού του τμήματος, υποβάλλεται το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής στην Προϊσταμένη Αρχή για έγκριση.

Εάν ο Ανάδοχος δεν έχει υπογράψει το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής, ο Επιβλέπων κοινοποιεί το πρωτόκολλο στον Ανάδοχο με απόδειξη (άρθρο 53, παρ. 3 και άρθρο 29, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

Εάν ο Ανάδοχος υπογράψει το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής με επιφύλαξη, ο Επιβλέπων αναμένει επί δεκαπενθήμερο την τυχόν υποβολή ένστασης εκ μέρους του Αναδόχου  (παρ. 3, άρθρο 53, ΠΔ 609/85 και άρθρο 12, παρ. 1, Ν 1418/84).

Εάν υποβληθεί ένσταση, αυτή, μαζί με την εισήγηση της Επιτροπής επί της ένστασης και με το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής διαβιβάζονται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και εκείθεν αποστέλλονται στην Προϊσταμένη Αρχή για εκδίκαση της ένστασης του Αναδόχου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 12 του Ν 1418/84.

Εάν η Επιτροπή διατυπώσει παρατηρήσεις για κακοτεχνίες ή παραλείψεις στην κατασκευή του έργου ή ελλείψεις στο ΦΑΥ, ο Επιβλέπων δίδει εντολή στον Ανάδοχο για την άρση των κακοτεχνιών ή τη συμπλήρωση των παραλείψεων.  Ο Επιβλέπων παρακολουθεί και διαπιστώνει την άρση των κακοτεχνιών ή τη συμπλήρωση των παραλείψεων και στέλνει το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής, μαζί με έγγραφη βεβαίωση περί άρσης των παρατηρήσεων, στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και εκείθεν αποστέλλονται στην Προϊσταμένη Αρχή για έγκριση.  Στη συνέχεια, με μέριμνα του Διευθυντή της Υπηρεσίας συντάσσεται η Απόφαση Έγκρισης του Πρωτοκόλλου Προσωρινής Παραλαβής (βλ. έντυπο ΔΠΚ14/Ε7), η οποία κοινοποιείται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία και τον Ανάδοχο.

5.4     Χρόνος διενέργειας της προσωρινής παραλαβής

Η προσωρινή παραλαβή πρέπει να διενεργείται μέσα σε έξι μήνες από την κατά τα άνω έκδοση της βεβαίωσης περάτωσης των εργασιών, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει υποβληθεί από τον Ανάδοχο η τελική επιμέτρηση του έργου μέσα σε δύο μήνες από τη βεβαιωμένη περάτωση του, διαφορετικά από την ημερομηνία που υποβλήθηκε ή συντάχθηκε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο η τελική επιμέτρηση.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την προτεινόμενη ΓΣΥ (άρθρο 10), η έννοια της τελικής επιμέτρησης διαστέλλεται και περιλαμβάνει και το Μητρώο του Έργου και το Φάκελο Ασφάλειας και Υγείας.

Αν η παραλαβή δεν διενεργηθεί ή το πρωτόκολλο δεν εγκριθεί μέσα στις πιο πάνω προθεσμίες, η παραλαβή θεωρείται ότι έχει συντελεστεί αυτοδίκαια τριάντα ημέρες μετά την υποβολή από τον Ανάδοχο σχετικής όχλησης για τη διενέργειά της. Σ' αυτή την περίπτωση, η παραλαβή καλείται αυτοδίκαιη ή πλασματική προσωρινή παραλαβή (άρθρο 53, παρ. 4, ΠΔ 609/85).  Σημειώνεται ότι, σε περίπτωση κατά την οποία, παρά την όχληση του Αναδόχου ο φορέας κατασκευής του έργου δεν προβεί στην παραλαβή (προσωρινή ή οριστική) του έργου, επιβάλλονται στα υπαίτια όργανα του φορέα κατασκευής του έργου οι προβλεπόμενες στην παρ. 9 του άρθρου 6 του Ν 1418/84 πειθαρχικές ποινές.

Εάν, όμως, μέσα στην παραπάνω τριακονθήμερη προθεσμία, απορριφθεί για οποιοδήποτε λόγο η όχληση του Αναδόχου, δημιουργείται από την απορριπτική πράξη διαφωνία ως προς τη συντέλεση ή μη της αυτοδίκαιης προσωρινής παραλαβής.  Για το λόγο αυτό, απαιτείται ειδικά για την περί­πτωση αυτή η υποβολή ένστασης από μέρους του Αναδόχου.  Η συντέλεση της παραλαβής αναστέλλεται μέχρι την καθ' οιονδήποτε τρόπο επίλυση της διαφοράς που προέκυψε με την υποβολή της ένστασης.  Σε περίπτωση κατά την οποία ο Ανάδοχος δεν υποβάλει ένσταση κατά της απορριπτικής της όχλησής του πράξης, η προσωρινή παραλαβή δεν συντελείται αυτοδίκαια με την πάροδο της κατά τα άνω τριακονθήμερης προθεσμίας (ΔΕφΑθ 2974/91 ΔιΔικ 4, 883).

Όπως αναφέρεται και ανωτέρω, ο χρόνος συντέλεσης της προσωρινής παραλαβής αναβάλλεται σε περίπτωση που διαπιστωθούν πλημμέλειες στην κατασκευή του έργου από την Επιτροπή Παραλαβής και δοθεί ειδική εντολή προς αποκατάσταση τους. Στην περίπτωση αυτή, η συνεπαγόμενη τη συντέλεση της προσωρινής παραλαβής έγκριση του σχετικού πρωτοκόλλου, αναβάλλεται για ένα μήνα μετά την πλήρη αποκατάσταση των πλημμελειών. Εξυπακούεται ότι, εφόσον συντρέχουν οι προαναφερθείσες προϋποθέσεις, αναβάλλεται και η συντέλεση της αυτοδίκαιης προσωρινής παραλαβής, εάν συντρέχει τέτοια περίπτωση. Εάν ο Ανάδοχος αμφισβητήσει την ύπαρξη των πλημμελειών και υποβάλει ένσταση, η συντέλεση, αυτοδίκαιη ή μη, της προσωρινής παραλαβής δεν μπορεί να γίνει πριν τη δικαστική επίλυση της διαφοράς.  Εάν στη συνέχεια ο Ανάδοχος δικαιωθεί δικαστικώς και ακυρωθούν οι σχετικές διαπιστωτικές των πλημμελειών πράξεις, ο χρόνος συντέλεσης της παραλαβής δεν επηρεάζεται από τη διαπίστωση των πλημμελειών, οπότε, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις, η προσωρινή παραλαβή θεωρείται αναδρομικά συντελεσθείσα από του χρόνου κατά τον οποίο θα επέρχετο η κατά το νόμο αυτοδίκαιη συντέλεσή της, εάν δεν είχαν εν τω μεταξύ μεσολαβήσει οι ακυρωθείσες διαπιστωτικές των πλημμελειών πράξεις.  Εάν, όμως, επικυρωθεί δικαστικώς η διαπιστωτική των πλημμελειών πράξη ή ο Ανάδοχος δεν υποβάλει ένσταση και δεν κινηθεί η σχετική ενδικοφανής και εν συνεχεία δικαστική διαδικασία, ο χρόνος συντέλεσης της αυτοδίκαιης προσωρινής παραλαβής παρατείνεται αναλόγως μέχρι την αποκατάσταση των πλημμελειών και την εν συνεχεία άπρακτη πάροδο της τριακονθήμερης προθεσμίας από την υποβολή της κατά τα άνω οχλήσεως από τον Ανάδοχο προς τον ΚτΕ για τη διενέργεια της προσωρινής παραλαβής (ΣτΕ 1422/92 ΕλΔ 34, 811, ΔιΔικ 6, 1246 και ΠεντΕφΑθ 11084/87 ΕλΔ 33, 866).

Τα ανωτέρω αναφερόμενα περί προσωρινής παραλαβής έχουν ανάλογη εφαρμογή και στις περιπτώσεις παραλαβής τμημάτων έργων που περατώθηκαν και μπορεί να έχουν αυτοτελή χρήση, όπου αυτό προβλέπεται από τη σύμβαση, καθώς επίσης και σε όλες τις περιπτώσεις που μια εργολαβία δεν συνεχίζεται, όπως στις περιπτώσεις διάλυσης, έκπτωσης του αναδόχου κτλ (άρθρο 53, παρ. 5, ΠΔ 609/85).

5.5     Χρόνος εγγύησης του έργου

Εάν κατά τη διάρκεια του χρόνου εγγύησης απαιτηθεί να εκτελεσθούν εργασίες για την αποκατάσταση τυχόν βλαβών που εμφανίσθηκαν στο μεταξύ, οι εργασίες αυτές εκτελούνται είτε από τον Ανάδοχο μετά από έγκριση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και με καταβολή της αντίστοιχης δαπάνης προς αυτόν είτε από την Υπηρεσία. Σε περίπτωση που ο Ανάδοχος παραμελεί την υποχρέωση του να συντηρεί το έργο, οι τυχόν απαιτούμενες εργασίες συντήρησης εκτελούνται από τον ΚτΕ με αντίστοιχη χρέωση του Αναδόχου (άρθρο 54, παρ. 1, 2 και 3, ΠΔ 609/85).

Ο χρόνος εγγύησης του έργου ορίζεται κατ' αρχήν από το νόμο σε δεκαπέντε μήνες.  Σε ειδικές περιπτώσεις, μπορεί με τη σύμβαση να ορίζεται μεγαλύτερος ή μικρότερος χρόνος εγγύησης, ανάλογα με τη φύση των εργασιών και το μέγεθος του έργου (άρθρο 54, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

5.6          Διοικητική παραλαβή για χρήση

Η διοικητική παραλαβή για χρήση δεν συνεπάγεται έννομες συνέπειες για τα μέρη, ούτε αποτελεί αφετήριο γεγονός προθεσμιών.  Με τη διοικητική παραλαβή είναι δυνατόν να δοθεί το ολοκληρωμένο έργο ή τμήμα αυτού στο κοινό προς χρήση, πριν από τη διενέργεια της προσωρινής (ή οριστικής) παραλαβής, οι οποίες μπορεί να παρελκυστούν εξαιτίας νομικών σκοπιμοτήτων ασχέτων προς το κατά πόσο το έργο είναι ολοκληρωμένο και είναι δυνατή η πραγματική χρήση αυτού.

Η διοικητική παραλαβή για χρήση μπορεί να γίνει είτε για ολόκληρο το έργο είτε για αυτοτελή τμήματα του.  Προϋπόθεση για τη διενέργεια της είναι η περάτωση των εργασιών του έργου ή των αυτοτελών τμημάτων του αντίστοιχα, εφόσον προβλέπεται τέτοια παραλαβή από τη σύμβαση.  Σε περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στη σύμβαση, η παραλαβή για χρήση μπο­ρεί να γίνει με απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (άρθρο 56, παρ. 2, ΠΔ 609/85).

Η διοικητική παραλαβή γίνεται με πρωτόκολλο (πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής για χρήση) μεταξύ του Προϊσταμένου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, του Επιβλέποντα και του Αναδόχου.  Αν το έργο παραδίδεται για χρήση σε Υπηρεσία άλλη από το φορέα κατασκευής του, συμπράττει στο πρωτόκολλο και εκπρόσωπος της Υπηρεσίας αυτής.  Αν ο Ανάδοχος κληθεί και δεν παραστεί ή αρνηθεί την υπογραφή του πρωτοκόλλου, αυτό συντάσσεται από τους λοιπούς, με σχετική μνεία των λόγων μη υπογραφής του από τον Ανάδοχο και στη συνέχεια του κοινοποιείται.  Το πρωτόκολλο περιλαμβάνει μνεία του έργου ή των τμημάτων που παραδίδονται για χρήση και συνοπτική περιγραφή της κατάστασης των εργασιών (άρθρο 56, παρ. 1, ΠΔ 609/85).

Κατ' εξαίρεση το έργο μπορεί να παραδοθεί για χρήση χωρίς να λάβει χώρα η παραπάνω διαδικασία της διοικητικής παραλαβής του, αν από τη σύμβαση προβλέπεται η εκτέλεση των εργασιών παράλληλα προς τη χρήση του έργου ή αν η παράλληλη χρήση προκύπτει από τη φύση των εργασιών (άρθρο 56, παρ. 3, ΠΔ 609/85).

Επειδή ακριβώς η διοικητική παραλαβή προς χρήση δεν συνδυάζεται με την επέλευση οιασδήποτε έννομης συνέπειας συνυφασμένης με την παραλαβή του έργου, η διενέργειά της δεν αναπληρώνει ούτε την προσωρινή ούτε την οριστική παραλαβή του έργου (άρθρο 56, παρ. 4, ΠΔ 609/85).

6.          Σχετικά έγγραφα και έντυπα

ΔΠΚ14/Ε1

Έκθεση περάτωσης εργασιών

ΔΠΚ14/Ε2

Βεβαίωση περάτωσης εργασιών

ΔΠΚ14/Ε3

Αίτηση σύστασης Επιτροπής Προσωρινής Παραλαβής Έργου

ΔΠΚ14/Ε4

Απόφαση συγκρότησης Επιτροπής Προσωρινής Παραλαβής

ΔΠΚ14/Ε5

Πρόσκληση σε συνεδρίαση της Επιτροπής Προσωρινής Παραλαβής

ΔΠΚ14/Ε6

Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής

ΔΠΚ14/Ε7

Απόφαση Έγκρισης του Πρωτοκόλλου Προσωρινής Παραλαβής

7.          επόμενες διοικητικές πράξεις

Οριστική παραλαβή.